Phone +46 (0)8 120 105 20
SverigeSverige (SEK) Byt land

Byt land

Välj ett land nedan för att visa priser och artiklar för detta land

DanmarkNorgeSverige
På Svenska In English

Hitta en hälsosam livsstil

Hösten är snart här och det är dags att byta semesterns vanor mot en hälsosammare livsstil för både hälsa och kropp. Därför tänkte vi tipsa om hur du ska göra för att hitta tillbaka till en bra kost och komma igång med träningen. I nya träningskläder blir det dessutom lite roligare att satsa på en aktiv livsstil!

 

 

 

 

Vad och när ska man äta?

 Efter att ha levt på grillat kött, chips och hundra sorters efterrätt hela sommaren är man inte så sugen på att plötsligt trappa ner och äta nyttigt bra för att semestern är över. Men vi vet ju alla att en bra kost är nyckeln till att hitta en hälsosam livsstil. Bara för att det är  nyttigt behöver det inte bli tråkigt, det finns massor av goda och nyttiga recept att testa i höst. Vår ambassadör Terese Alvén tipsar ofta om bra recept för hälsan, kolla in hennes blogg här!

10 SNABBA TIPS ATT TÄNKA PÅ 

 

1. Ät ungefär 5 frukter eller grönsaker om dagen - grönsaker är proppfulla av antioxidanter och vitaminer som håller dig frisk och de håller dessutom ditt blodsocker stabilt. 

 

2.Ta med dig vattenflaskan överallt - vi är duktiga på att dricka vatten under träningspasset men resten av dagen behöver du också konstant påfyllning för att hålla en bra vätskebalans. 

 

3. Minska på mjölken - fet mjölk innehåller mättade fettsyror vilket ökar ditt kolesterolvärde, drick det med måtta och välj hellre det magra alternativet.

 

4. Ät rätt fett - du ska absolut inte stryka fettet ur din kost, knepet är att byta ut dåliga fetter mot bra fetter. Välj till exempel olja istället för smör och byt in den feta smörgåsosten mot en mager. 

 

5. Fullkorn till frukost - får du i dig fiber på morgonen så höjer du din förbränning under resten av dagen.  

 

6. Drick grönt te - vill du bränna fler kalorier ska du satsa på tre koppar om dagen.

 

7. Dubbla antalet måltider -  ät sex gånger om dagen istället för att äta tre, då håller du konstant förbränningen igång och du överäter inte under måltiderna.  

 

8. Favorisera fisken -  genom att äta fisk och skaldjur får du i dig bra fettsyror, protein samt många vitaminer och mineraler. 

 

9. Ät balanserat - variera dina måltider och se till att få i dig lite av varje från kostcirkeln så mår du som bäst.  

 

10. Unna dig något gott - för att hålla en hälsosam kost i längden behöver man synda lite då och då.

Variera din träning och inkludera lite av allt!

 

Det är bättre att utöva någon form av träning än ingen alls, testa dig fram tills att du hittar träningsformer som du gillar. Det kan vara allt från terränglöpning till zumba, gruppträning, kampsport eller simning. Försök att variera din träning så att den inkluderar både kondition och styrketräning, variera även intensiteten i din träning.  

  

Högintensivt = hälsosamt. Vill du förbränna mer ska du satsa på träning med högre intensitet, det vill säga kortare och snabbare träningspass exempelvis intervaller av något slag. Men kom ihåg att lägga det på din nivå, har du inte tränat tidigare är en rask promenad eller en snabb cykeltur intensivt för dig. När man blir äldre tappar man ofta 2-muskelfibrerna, genom att träna högintensivt kan man aktivera dem igen.  

 

Styrketräning håller din kropp frisk och stark! Det finns oändliga fördelar med att styrketräna, oavsett ålder. Du förbättrar exempelvis din insulinkänslighet, ökar ämnesomsättningen, motverkar benskörhet och minskar blodtrycket. Du kan träna styrketräning både på gymmet och hemma, välj med eller utan vikter beroende på vad du orkar. Huvudsaken är att du går igenom alla muskelgrupper minst en gång i veckan. Vi tipsar om enkla övningar utan vikter här. 

 

Konditionsträning är grunden till god hälsa. Konditionsträning är inte bara bra för fettförbränning utan det är även bra för hjärtat och blodcirkulationen. Dessutom ökar det produktionen av dina må-bra hormoner: dopamin, serotonin och endorfiner. 


Kombinerar du olika träningsformer så mår du bättre och får en frisk kropp som håller i många år. Men glöm inte att vila mellan träningspassen, det är då vi bygger upp musklerna. Sov 7-8 timmar varje natt och ta vilodagar mellan hårda träningspass eller välj lågintensiv träning dagen efter.

 

Lycka till!  

Standardvy | Byt till Mobil vy
Stäng